Посібник: "Формування емоційної культури y дітей з особливими освітніми потребами шляхом впровадження інноваційних технологій"


Таврійський навчально-реабілітаційний центр
Херсонської обласної ради






Формування емоційної культури y
дітей з особливими освітніми потребами шляхом впровадження
інноваційних технологій






Вчитель-дефектолог: Пішеходько Т.А





























Мета посібника -  розвиток емоційної сфери, вироблення поведінкових реакцій, норм моралі, людських стосунків, правил культури поведінки дітей з особливими освітніми потребами.





Даний посібник рекомендований педагогічним працівникам навчальних закладів усіх рівнів.




                                   
Таврійськ
2020


Питання формування емоційної культури актуальне на сьогодні, оскільки суспільство стає більш раціональним і технократичним. У зв’язку з цим виникає суперечність між потребами суспільства у висококультурних особистостях та реальністю нашого сьогодення: відсутністю поваги, гуманності, милосердя у стосунках людей. Усе це обумовлює зростання ролі культурно творчої домінанти в освітній галузі: гуманізація життя дитини, піднесення гідності особистості, навчання гармонійного існування. Виконання цих завдань неодмінно передбачає виховання емоційної культури дітей.
Сучасна дитина зростає в епоху значних економічних, політичних, моральних трансформацій, переосмислення деяких цінностей, перманентної нестабільності в суспільстві, нечітко визначених, а часто і різновекторних вимог з боку дорослих. Виховання емоційно розвиненої особистості, її переживань і почуттів, починаючи з перших років життя, залишається важливим завданням для батьків та педагогів, що є не менш, а в певному сенсі й більш важливим, аніж виховання розуму та формування в дитини різних умінь і навичок. Адже саме від емоційного ставлення до навколишнього світу залежатиме те, заради чого будуть використані набуті дитиною знання і уміння.
Навчальний процес повинен створити умови для формування людини, здатної максимально використовувати свій природний потенціал, ґрунтовано розуміти й духовно творити особисте «Я».


Ø  Не звужуйте життя до уроку, а урок розширюйте до життя.
П.П. Блонський

Життя змінюється стрімко. Щороку до школи приходять інші діти. Думають швидше,знають більше… Вони дивуються менше, менше захоплюються, обурюються. Спокійні в одноманітному колі інтересів: моделі машинок, комп’ютери, смартфони, планшети. Тенденція до байдужості зростає. Як пробудити в дітях інтерес до самих себе? Як примусити «душу трудитись»? Як зробити творчу діяльність потребою, а мистецтво – природною необхідністю, частиною життя? Шлях до цього – урок, позакласна робота, робота з батьками.
Особливістю сучасних знань є їхня інтеграція. У дітей досить рано з’являється свій «образ світу». При всій недосконалості він має суттєву характеристику – цільність сприймання довкілля.
Якісно новий рівень синтезу знань дітей – це інтегровані заняття, інтегровані курси, міжпредметні зв’язки, що об’єднують навколо заняття чи теми різнорідні знання. Синтез цих знань дає змогу досягти різнобічного розгляду об’єкта, показати взаємозв’язок явищ, інтенсивно формувати у дитини розумові операції аналізу, порівняння, узагальнення тощо. Особливо це важливо для світоглядних, людинознавчих, екологічних, естетичних умінь, понять.
Отже,перед учителем постають такі завдання(особистісно орієнтоване навчання):
·      Формувати особистість із заздалегідь прогнозованими якостями, здібностями, властивостями;
·      Сприяти опануванню учнями соціально-значущих еталонів у вигляді понять, ідеалів, зразків поведінки;
·      Організовувати діяльність учнів на основі особистісних потреб дитини;
·      Організовувати творчу діяльність учнів;
·      Розвивати пам’ять, увагу, творче мислення учнів як показники загального психічного розвитку;
·      Орієнтувати не на традиційну схему: «знання-вміння-навички», а на нову: «знання-вміння-розвиток».
Важливою умовою формування моральних цінностей дітей є розвиток емоційної сфери, вироблення поведінкових реакцій, норм моралі,  людських стосунків, правил культури поведінки. Для досягнення цих умов та ефективності навчання необхідно застосовувати новітні методи та форми організації навчально-виховної та навчально-пізнавальної діяльності учнів, різноманітні прийоми, методи та технології, центральною ланкою яких є інтерактивне навчання. Воно є важливим та невід’ємним її компонентом, що дає змогу учням і вчителеві досягати поставленої мети. Головною передумовою такого навчання є теза: «Освіту не дає вчитель, її здобувають учні».
Ø  Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – здатність до взаємодії, співпраці, взаємоспілкування. Суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної взаємодії всіх учнів та допомагає оптимально оцінити ситуацію.
Організація інтерактивного навчання на уроках передбачає роботу учнів у парах, групах, моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню в учнів навичок і вмінь, виробленню моральних цінностей, створенню атмосфери співпраці, взаємодії. Ефективне застосування інтерактивного навчання можливе за умов правильного планування:
·       Учні мають попередньо підготуватися(прочитати та виконати самостійні підготовчі завдання);
·       Педагог повинен дібрати для уроку такі інтерактивні вправи, що дають можливість розкрити тему, зробити її доступною для розуміння учнями;
·       Під час використання інтерактивних вправ – надати учням час для міркувань, осмислення завдання;
·       Застосовувати прийоми рефлексії.
З розширенням інформаційного простору в сучасному суспільстві виникла проблема неконтрольованого впливу на учнів різноманітних інформаційних технологій, засобів масової інформації телебачення та ін. Тому педагогові необхідно формувати в учнів  позитивні моральні якості, залучати їх до співпраці, використання активних форм навчання, створення ситуації успіху.
Ø  Уроки з використанням групових технологій на основі інтерактивного навчання – це складний процес перебудови навчання зі схеми «почув-запам’ятав-переказав» на схему «пізнав-сказав-запам’ятав».
Технології інтерактивного навчання можна розподілити на певні групи, залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:
·      Інтерактивні технології кооперативного навчання;
·      Інтерактивні технології групового навчання;
·      Технології ситуативного моделювання;
·      Технології опрацювання дискусійних питань.
Застосування групових методів роботи це найбільш ефективний шлях досягнення поставленої мети уроку. Навчання в системі «учень-учень» надає істотні можливості для формування мотивації досягнень. Це сприяє підвищенню самооцінки, розвитку вміння працювати в групі, учить спільно розв’язувати конфлікти й проблеми, відстоювати свою точку зору, програвати різні соціальні ролі. Під час роботи у групах учні розвивають власну ініціативу, знаходять розв’язання певних ситуацій. Таким чином, відбувається підвищення якості засвоєння знань учнів. Крім того, вона позитивно впливає на формування дружньої, доброзичливої атмосфери в класі.
Гра – найбільш вільна діяльність людини, вона завжди бажана і цікава. Вона не існує без задоволення та наснаги, даруючи енергетичний підйом, веселий настрій і натхнення.
Якщо в навчанні відчуття невідомого іноді лякає учнів, вони інстинктивно від нього віддаляються, захищаються, зневірюючись у своїх силах, то у грі охоче йдуть назустріч невідомому. Дитина може бути неуважною, працювати на уроці без повної віддачі розумових і творчих сил. Але виконуючи яку-небудь роль у грі, вона перевтілюється, стає активною, зацікавленою, набуває позитивних якостей. Використання ігор сприяє підвищенню творчого потенціалу учнів, глибокому, осмисленішому та швидшому засвоєнню матеріалу, що вивчається.
В ігровій формі можна проводити як окремі етапи уроку, так і весь урок. Завдання гри: сприяти активному розвитку творчих здібностей дітей, засвоєнню ними теоретичного матеріалу. Вона має спонукати сильні й тривалі позитивні емоції, бажання навчатися без примусу.

ІГРИ, ЩО СПРИЯЮТЬ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНОЇ СФЕРИ УЧНІВ
Гра «Вартові казкового королівства» є доцільною на етапі для підбиття підсумків з теми. Учитель повідомляє про те, що король і королева казкового королівства запрошують на бал. Усі хочуть на нього потрапити. А перепусткою є відповіді на запитання двох вартових, які стоять на вході до королівства. Основою питань є теми уроків(творчість письменників, теоретичний матеріал, називання головних героїв вивчених творів тощо).
Гру «Спіймаємо в долоньки» застосовують для розвитку пам’яті, уваги, образного мислення. Після опрацювання художнього твору вчитель зачитує окремі речення, спеціально вставляючи неправильні слова. Учні повинні «упіймати» неправильні слова і назвати правильні.(гру можна застосовувати і після аналізу репродукцій картин художників.)
Гра «Дерево мудрості». Учні слухають розповідь учителя про життя і творчість письменника, художника, композитора, придумують запитання щодо почутого, записують їх та вішають на «дерево мудрості». Кожен підходить до «дерева», «зриває» записку(листочок), читає, відповідає. Решта оцінюють запитання на відповіді.
Гру «Поле чудес» можна використати для кращого запам’ятовування термінів, понять, імен та біографічних даних, пов’язаних з вивченням творчості митця або змістом вивчених творів.
Гра «Розвідники» сприяє розвитку уваги, зосередженості. Перемагає той, хто швидше знайде і порахує, скільки разів у тексті вжито певне слово.
«Лото» - це складання роз’єднаних елементів: назв творів та їхніх авторів, назв творів та ілюстрацій до них, героїв твору та його назви, з’єднання частин прислів’я.
C:\Users\Comp\Desktop\Новая папка (6)\IMG-4c10cac6bdb0f676e625229054c8029f-V.jpgГра «Риболовля»(«Збираємо квіти»). Вивчені терміни записують на вирізаних з паперу рибках(квітах). Учні «рибалять»(збирають квіти), пояснюють терміни. Хто не може пояснити, «кидає» рибку назад в озеро(повертає квітку на галявину). Кращий – той, хто «наловив» більше риби (назбирав більше квітів).
Урок-квест «Ця цікава зимонька-зима»
Мета. Закріплювати знання дітей про зиму. Удосконалювати вміння складати розповіді, використовуючи схеми-моделі, добирати прикметники на основі тактильних асоціацій. Розвивати мовлення, фонематичний слух,увагу,пам’ять, мислення. Викликати бажання пізнавати нове, ділитися отриманою інформацією. Формувати культуру спілкування.
Матеріал: торбинки із завданнями й цифрами; мнемо квадрати, мнемо доріжки, схема-модель для складання  описових розповідей, «Калейдоскоп інформаційно-ігрової  творчості дітей», вода з запареними лікарськими росинами, наголовники з написаними на них числами, іграшки; шишки, нарізані на смужки серветки.
Хід квесту
Створення ігрового середовища
Вчитель повідомляє дітям, що сьогодні вони самі для себе шукатимуть завдання та виконуватимуть їх. (У різних місцях класу розкладені торбинки, позначені відповідними числами, із завданнями всередині. Діти за вказівними стрілками шукають мішечки в порядку зростання чисел).
Завдання І «Зима – чудова пора»
(тактильні асоціації)
З першої торбинки діти наосліп дістають клаптики тканини та різні дрібні предмети і називають явища або дії, пов’язані з зимою, які виникають в уяві від доторку до того чи іншого предмета.
Наприклад: кулька – «Взимку можна грати в сніжки»; м’яка пухнаста тканина – «Взимку землю вкриває пухнастий сніг» або «Взимку треба тепло вдягатися».
Завдання ІІ «Що я можу сказати про зиму»
(робота з мнемо квадратами)
Діти за бажанням вибирають мнемо квадрати з торбинки та складають речення про зиму.
Варіанти речень: «Землю вкривають гарні блискучі сніжинки», «Взимку Дід Мороз приносить подарунки», «Діти полюбляють гратися зі снігом».

Завдання ІІІ «Гріємо ручки в теплій водичці»
(елементи фітотерапії)
У велику миску наливають теплу воду з додаванням запарених лікарських рослин (м’яти, меліси, цвіту липи тощо – відповідно до індивідуальних особливостей дітей і наявності/відсутності в них алергічних реакцій). Діти сідають навколо миски. Вчитель актуалізує тактильний досвід учнів.
Запитання до дітей
-        Що ви відчуваєте, коли берете сніг у рукавичках? А без них?
-        Що відбувається зі снігом на долоньці?
-        Чи можна погладити гілочку ялинки? Що тоді відчуєш?
-        Що можна відчути, якщо доторкнутися долонькою до вікна з морозяними візерунками?
-        Як можна зігріти ручки?
Діти опускають руки у воду в мисці й виконують пропоновані вчителем дії:
·       Злегка хлюпочуть (5-10 секунд);
·       Переливають воду з пригорщі в пригорщу (4-5 разів);
·       Створюють пальчиками хвильки(4-5 разів);
·       Тримають розслаблені руки зануреними у воду(5-10 секунд).
Вправи мають ефект релаксаційного масажу рук та інгаляцій. Під час їх виконання клас наповнюється ароматом лікарських рослин, що справляє заспокійливий і оздоровчий вплив.
По завершенні діти витирають руки індивідуальними серветками.
Завдання ІV «Про зиму в мене запитай»
C:\Users\Comp\Desktop\Новая папка (6)\IMG-5e1403dff993d82330161827e0634551-V.jpgСтворення картини про зиму «Зимовий ліс».(використовуємо фарби, пекінську капусту, вушні палички).
Завдання V «Зимові подарунки»
(художньо-продуктивна діяльність)
Діти прикрашають соснові шишки скачаними з різнокольорових серветок кульками, вставляючи їх поміж лусочками. У результаті кожен отримає шишку-іграшку – винагороду за успішно пройдений квест.

Інтегрований урок
(альтернативна комунікація психомоторний і сенсорний розвиток, формування навичок читання)
Тема: Що нам осінь принесла.
Мета: поглиблювати, закріплювати уявлення дітей про сезонні зміни в природі восени, кольори осені, конкретизувати й узагальнити уявлення дітей про овочі, фрукти.  Збагачувати словник дітей. Розвивати вміння спостерігання за природою, уяву, пам’ять. Виховувати бажання спостерігати і досліджувати навколишній природний світ.
Обладнання: малюнки «Осінь», «У саду», «На городі», муляжі овочеві, фруктові, кошик з фруктами та овочами, маски героїв до казочки про ґудзика. C:\Users\Comp\Desktop\Новая папка (6)\IMG-5447eecfd2e169c4a755167d0f016913-V.jpg
Хід уроку
1.   Організація класу
Ранкова зустріч
-        Я кажу привіт,тобі,
Твій привіт летить мені.
Я тобі радую дуже,
Обіймемося мій друже!
-        Діти, а що в мене у чарівному мішечку? Вгадаєте?
Тоді слухайте підказку.
-        По садах, гаях блукає
Жовте листя одягає.
Золотисту зняла постіль
Пора року (осінь)!
А в мішечку у мене – осіннє листя.
-        Отже, сьогодні ми з вами будемо говорити про пору року – осінь. Про її красу та багатства.
-        А які ж ви знаєте осінні місяці.
Погляньте,яка красуня, осінь завітала до нас в гості на урок і хоче дізнатися,що ми про неї знаємо.
Сьогодні у нас (12) (листопада)
-        Чи любите ви осінь? За що?
-        А зараз сідайте на свої місця та покажіть, з яким настроєм ви прийшли на урок?
ІІ основна частина
-        Діти, а які ознаки осені ви знаєте?(Відповіді за малюнками.
Осінь – це чарівна пора року. Давайте помилуємося її казковими барвами, створимо картину «Дерева в осінньому вбранні» за допомогою ґудзиків.
Але спочатку давайте покажемо казочку, яку ми склали про ґудзик. Інсценізація  казки «Подорож ґудзика».
Які гарні картини одержались. Молодці! Давайте поаплодуємо собі!
-        Фізкультхвилинка
Щось стомилися ми трішки…C:\Users\Comp\Desktop\Новая папка (6)\SAM_0692.JPG
-        Діти, осінь ще називають щедрою. Вона дарує нам свій урожай. Наша гостя запрошує нас до саду й пропонує назвати плоди, які там ростуть.(За малюнками діти називають). Як їх можна назвати одним словом? (Фрукти).
-        А тепер поспішаємо на город. Що ж там росте? Як назвати одним словом? (Овочі).
-        Молодці! Поаплодуємо собі!
А тепер пограємо у гру.
Осінь пропонує нам відгадати загадку і знайти у кошику відповіді до них.(Загадки про овочі та фрукти).
-        Ой, які ж ви молодці!
Наступна наша гра «Збери врожай».
Тож поспішаємо завітати на наш чарівний килимок та пограємо у цю гру. Зберемо у кошик фрукти, а у каструлю – овочі. (Збирають)
-        Молодці! А тепер давайте назвемо, що ж ми зібрали!
Осінь пропонує нам пограти у дидактичну гру «Впізнай за смаком».(діти закривають очі), вчитель дає їм шматочок овоча або фрукта, діти впізнають їх за смаком і називають.
-        Діти, здавна на України є така традиція, восени проводити ярмарку, де продають та купують різноманітну продукцію і овочі, фрукти, печиво та інше.
-        Звучить музика.
-        Ой, діти, ви чуєте музику?
Чи з ярмарки до нас гості ідуть? Входить мама, одягнена в український костюм з гостинцями з ярмарку та пригощає дітей осінніми дарунками.
ІІІ Загальна частина.
Наш урок закінчується.
-        Чи сподобалась вам осінь? Чим?
Наша гостя дякує вам за ваші ігри, ваші знання! Але вона повинна йти далі, бо скоро яка пора року – зима.
Але осінь з нами ще не прощається. Ви бачитимете її ще щодня, граючись на вулиці. І щодня вона відкриватиме вам щось нове, потрібно бути лиш допитливими та уважними.
До побачення!













Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок: «Сніжинка і Сонечко» (складання казки за поданим початком)

Урок «Я досліджую світ». Тема «Моя Батьківщина - Україна» (урок-квест)

Що закодовано в українській вишиванці?