Урок: Друзі пізнаються в біді


Тема уроку: Друзі пізнаються в біді

Читання. Опрацювання казки Миколи Трублаїні «Про дівчинку Наталочку і сріблясту рибку».
Українська мова. Вправи на закріплення знань про правопис слів з ненаголошеними е-и. Відновлення деформованих речень.

Мета: розширювати знання дітей про літературну казку, розвивати навички виразного читання, переказування; вчити визначати головну думку прочитаного, давати характеристику дійовим особам. Формувати уміння добирати перевірені слова до слів з ненаголошеними е-и. Розвивати творчу уяву, спостережливість. Виховувати почуття дружби, доброзичливості.

Обладнання: таблиці для розчитування, картки для роботи в парах, групах, картки з деформованими реченнями, ілюстрації із зображенням тварин – героїв казки.

Хід уроку

І. Організація класу.
Встаньте, діти, всі скоріше,
Посміхніться всім миліше.
Привітайтесь: «Добрий день».
Дзвоник кличе: «Дзень-дзелень»!
Ø     Фонетико-лексична розминка.

Ø     Гра «Впіймай звук». Скоромовка.
Рак від берега задкує,
Риба лин над ним кепкує:
Рак забрів в очерети,
Річку думав перейти.
Завдання.
Назвати якомога більше слів із звуком [р].
Дібрати споріднені слова до слова риба (рибка, рибина, риб'ячий, рибалити, риболовля).

Ø     Каліграфічна хвилинка.
Р р ер ар ра рак риба берег річка
Завдання. Поставити наголос в словах, виділити корінь.

II. Актуалізація опорних знань.
Ø     Аукціон загадок, скоромовок.

Ø     Перевірка домашнього завдання.
-       У кожного з вас було завдання додому – придумати свою маленьку казочку. Підготуйтесь, будь ласка, розповісти її однокласникам. Хто намалював ілюстрації до своєї казочки, покажіть їх під час розповіді.
Діти розповідають свої казочки за бажанням. Оцінювання.


Ø     Зустріч із літературною казкою.
Сьогодні до нас у гості знову завітала літературна казка. (Виходить дівчинка-старшокласниця у костюмі казки). Це сестра народної казки, але автор літературної казки завжди відомий.
Вона хоче перевірити, чи уважно ви читали на попередньому уроці казки Івана Франка та Наталі Забіли і підготувала вам запитання про зміст прочитаного.
-       На що сподівався журавель, ідучи до лисички в гості?
-       Від чого застерігає нас автор казки Іван Франко?
-       Пригадайте казку Н. Забіли. Де жили козенята з мамою?
-       Як вони провчили вовка?
Діти відповідають. Літературна казка дякує за змістовні відповіді.

ІІІ. Повідомлення завдань, теми уроку.
1.     На уроці ми продовжимо вивчати літературні казки, познайомимось із казкою Миколи Трублаїні «Дівчинка Наталочка і срібляста рибка».
2.     На основі тексту цієї казки ми закріпимо знання про наголос, навчимось добирати перевірні слова до слів з ненаголошеними е-и.
3.     Ви повинні бути дуже уважними, спостережливими, старанними, щоб ми змогли виконати заплановані завдання.

Ø     Підготовка до читання.

Ø     Слово вчителя про Миколу Трублаїні.
Сьогодні на уроці ми прочитаємо казку відомого українського письменника Миколи Трублаїні. Він прожив недовго – всього 34 роки, бо загинув на полях Великої Вітчизняної війни. Проте залишив багато чудових творів, які запалюють юних читачів бажанням стати дослідниками, вченими, моряками, що перемагають всі стихії. У творах письменника виражена його любов до природи, до життя. Є в нього і казки для дітей.

Ø     Вправа на розвиток швидкості читання.
Казка про Наталочку і сріблясту рибку.
-       Як ви гадаєте, із якими дійовими особами ми зустрінемось?

Ø     Розвиток чіткості вимови. Читання з дошки.
Риба – рибка – риб'ячий.
Жаба – жабка – жаб'ячий.
Дівча – дівчинка – дівчачий.
-       Як можемо назвати слова кожного стовпчика? (Іменники, прикметники).
-       Чи є спорідненим слова кожного рядка?

Ø     Вправи на розширення кута зору.
са • ма        де • ти
риб - • - ка жаб - • - ка
озе   - • -   ро       від   - • -   дав
Ната — • — лочка       чере — • — вички

Ø     Прогнозування змісту казки за заголовком та ілюстраціями.

IV. Робота над текстом казки.

Ø     Слухання казки (читає вчитель).
-       Ви хочете дізнатись, що зробила Наталочка для сріблястої рибки? Послухайте уважно казку.

Ø     Словникова робота.
1.  Читання колонок слів з дошки, правильне наголошування:
білий                 в озері
великий             з шиєю
срібляста           у воді
глибокому      одного разу
2.  Тлумачення значення слів:
підожди (зачекай)
плигнула (стрибнула).

Ø     Складання схеми «Дійові особи».
Ø     Читання казки:
·        ланцюжком (І частина);
·        комбінованим способом «вчитель – учні» (II частина).

Ø     Робота зі словом.
Вправа-пошук.
-       Знайти в тексті слова з ненаголошеними е-и, які можна перевірити наголосом.
-       Запишіть у зошиті слова парами, поставте наголос.
В озері — озера
Глибокому — глиб
Зелена — зелень
Полетів — злет
-       Які слова з ненаголошеними е-и ми не можемо перевірити, добираючи до них споріднені? (Черевички, очерет).
-       Написання їх потрібно запам'ятати. Запишіть ці слова в зошити. Усно складіть із ними речення.

Ø     Фізкультхвилинка.

Ø     Робота над текстом в групах.
Перша група – знайти в казці зачин, основну частину, кінцівку.
Друга група – знайти опис лебедя.
Третя група – знайти опис озера.

Ø     Аналіз твору з елементами вибіркового читання.

1.     Для чого лебедю знадобились черевички?
2.     Де їх шукала рибка?
3.     Чому жабка хотіла рибці допомогти?
4.     Як жабці відповів горобчик?
5.     Що наказала дівчинка горобчику?
6.     Доберіть слова, що характеризують цих дійових осіб.

Жабка              Рибка             Дівчинка
небайдужа         срібляста        чуйна
стрибає              стривожена     доброзичлива
допомагає         вдячна             рятує

Ø     Вільний диктант.
На великому озері сумувала рибка. Вона шукала черевички для лебедя. Жабка і горобчик допомогли їх дістати.

Ø     Робота з деформованими реченнями.
Учні отримують картки із деформованими реченнями за змістом казки. Завдання: змінити порядок слів так, щоб речення було правильно побудоване (картки індивідуальні).

Ø     Робота в парах.
Творчі завдання за змістом прочитаного. Розіграти діалог між Наталочкою і горобчиком або жабкою і горобчиком.
Ø     Визначення головної думки твору.
1.     Яка риса об'єднує усіх героїв твору?
2.     Які стосунки склалися між ними?
3.     Що хотів нам сказати автор своєю казкою?
4.     Що ви зрозуміли, прочитавши казку?

Ø     Робота з прислів'ями.
Вчитель. Прочитайте прислів'я з дошки. Котре з них краще виражає головну думку твору? Лихий доброго псує. Друзі пізнаються в біді. Дружба та братство – найбільше багатство.
-       Запишіть ці прислів'я в зошит.

V. Підсумок уроку.
-       Хто з героїв казки вам сподобався найбільше? Чому? Поясніть.

VI. Домашнє завдання (диференційоване).
Середній рівень – навчитися виразно читати казку.
Достатній рівень – виразно читати в особах.
Високий рівень – виразно читати казку, звертаючи увагу на правильну вимову слів, скласти план.


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок: «Сніжинка і Сонечко» (складання казки за поданим початком)

Урок «Я досліджую світ». Тема «Моя Батьківщина - Україна» (урок-квест)

Що закодовано в українській вишиванці?