Інтегрований урок з української мови, розвитку мовлення та читання у 3 класі
Інтегрований урок з української
мови, розвитку мовлення та читання у 3 класі
Тема: Добро твориться
просто.
Мета: Формувати
вміння добирати найбільш влучні прикметники для опису предмета; розвивати
зв'язне мовлення учнів, мислення, спостережливість, уміння порівнювати й
зіставляти. Розповісти учням, що являє собою моральна категорія “Добро”;
виховувати у дітей доброту, щирість, повагу до людей, а також протидію всьому
негативному, що втілює зло; формувати переконання, що творити добро –
необхідний елемент поведінки вихованої людини; вчити міркувати, фантазувати,
збагачувати свою мову новими словами, складати зв’язну розповідь.
Обладнання: приказки
про добро, вислови видатних людей про доброту, кадри діафільму “Поважай
старших”, уявний мікрофон, грамзапис.
Приказки:
1. Добро роби, добре й буде.
2. Добре діло роби сміло.
3. Робиш добро – не кайся,
робиш зло – зла й сподівайся.
4. Хто людям добра бажає, той і собі має.
Вислови:
1.
“Чим людина розумніша й добріша, тим
більше вона помічає добра в людях”.
Б.Паскаль
2.
“Сильні – завжди добрі!”
М.Горький
3.
“Що ти сховав, те – загубив,
Що ти віддав,
те – твоє”.
Ш.Руставеві
4.
“І дерево, і скеля, і людина –
Все сподівається на доброту твою”.
П.Осадчук
5.
“Життя таке коротке,
Поспішайте творити добро”.
О.Довженко
Форми роботи:
групова, фронтальна, індивідуальна, інтерактивні: гра “Асоціація”, “Мікрофон”,
“Мозковий штурм”, драматизація, презентація думок, робота в групах, рефлексія.
Хід уроку
І. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної
діяльності.
Хвилинка каліграфії.
“Буква “де” звелась на ноги
І прибігла вже до школи.
– Гей, гукнула буква “де”, –
Хто до мене приведе
Букви лагідні і милі,
Щоб я слово утворила?
Покотилась буква “о”,
Притулились – вийшло ДО,
Далі “бе”, а потім РО.
Вийшло слово в нас – ДОБРО.
Воно нам буде потрібне сьогодні на уроці, бо і тема нашого уроку звучить
так: “Добро твориться просто:” (І.Драч).
(Тема записана на плакаті. Її
зачитує один з учнів).
–
Сьогодні на уроці ми поговоримо про добро,
про те, як воно народжується і хто його творець; про те, як прекрасно і корисно
творити добро.
Будемо сьогодні на уроці і філософами, і письменниками, і
акторами, і чарівниками.
Працюватимемо за таким планом:
(Ознайомлення з планом роботи.)
–
словникова робота;
–
гра;
–
посперечаємось;
–
пофантазуємо;
–
перевіримо самостійно;
–
складений твір про добро;
–
складемо і напишемо колективний твір про
добро;
–
узагальним зроблене;
–
завдання додому.
ІІ. Слово.
–
З давніх-давен (часів) у слово вірили,
перед ним благовіли, од нього ніяковіли. Були слова, якими проклинали. І чогось
цих слів тепер стає в нашому житті більше й більше. Мабуть тому, що й досі
існують страшні диявольські закони:
а) вколоти – щоб дужче боліло;
б) вилаяти – щоб до печінок;
в) образити – щоб до сліз.
А слово “добро” – справді наче промінчик сонця в сірій убогості наших днів.
Добро , добрість, доброта, добродій.
Добрий, доброзичливий, добросердечний.
Добріє, задобрив.
Добре.
(Слова записані на дошці. Діти
визначають, якою частиною мови виражені ці слова)
–
В моїй уяві слово – це жива істота. Воно
подібне людині, може радіти, сумувати, ображатись.
–
Коли ж наше слово “добро” буде
радіти? (Відповіді дітей)
–
А сумувати? (Відповіді
дітей)
–
Воно виступає в ролі магніта. Притягує
до себе слова за принципом: добре тягнеться до доброго.
ІІІ. Складання асоціативного куща “Добро”.
Допомога
Мир
Гроші
Щирість Д о б р
о Милосердя
Золото
Дорогоцінності
Любов Сердечність
Багатство
–
З’єднайте слова за допомогою стрілочок,
що тягнуться до слова “добро”, або, які притягує слово “добро”. (Діти виходять до дошки і виконують по черзі
цю роботу)
–
Ви правильно з’єднали слова, бо “добро” не
може існувати без любові, щедрості, допомоги, сердечності і т.ін.
ІV. Посперечаємось.
Слухання в записі суперечки двох малих дітей про те, що таке “добро”.
Хлопчик:
– Добро – це цукерки.
Дівчинка:
– Ні, Павлику! Це мама!
Хлопчик:
– Це печиво і шоколад!
Дівчинка:
– Я кажу, що мама і бабуся!
Хлопчик:
– А я кажу, що велосипед!
Дівчинка:
– Та скільки тобі говорити, що це мама, бабуся, дідусь і тато!
– Хто правий? Чому? (Відповіді дітей)
Робота в парах. Драматизація.
(Придумати свої доводи)
V. Пофантазуємо. Гра
“Мікрофон”.
–
Закрийте очі і уявіть, як виглядає
“добро”.
Що таке “добро”?
(Добро – це ласка, добра
людина, добрі теплі руки, котик, собачка).
Добро – це злагода, мир;
це почуття, яке виражає людина, коли вона щаслива;
це, коли робиш добро іншим;
це щось таке хороше, що є в людині).
VІ. Презентація учнівських
творів, написаних вдома.
–
Твори мені дуже сподобались, і я оцінюю
їх на …
А зараз ми з вами попробуємо скласти колективний твір на тему: “Добро
твориться просто…” (Діти записують назву твору у зошити)
VІІ. Складання і написання колективного твору про добро. Читаю вірш І.Драча.
Добро твориться просто
Ні за так
Так, як цвіте і опадає мак.
Як хмарка в’ється
І сміється пташка,
Як трудиться мурашка-горопашка.
– А
народна мудрість говорить: “Добро, що
сонце”.
Як ви розумієте цей вислів? (Сонечко всіх осяває своїми промінчиками. Від них
нам стає радісно, тепло, добре).
–
Який зачин твору? (Діти записують
“Добро, що сонце”)
–
Як народжується добро? (Народжується
воно із любові і поваги).
–
Ми записали, що добро – це сонце.
А що робить сонце, а разом з ним і добро? (Всіх осяває своїми промінчиками)
–
Що дарує кожний промінчик людям? (Кожний
промінчик дарує людям тепло, увагу, турботу).
–
Виходить, що промінчик чарівний? Що ж
він може ще зробити? (Він може побороти зло, розбудити почуття, зігріти холодні
серця).
–
Ви переконалися, що промінчики мають
велику силу? Я вважаю, що це велике щастя, коли не гасне у серці людини сонце
добра.
–
А ви згодні зі мною? То запишіть це
речення. (Це велике щастя, коли не гасне у серці людини сонце доброти).
–
А тепер відшукайте у нас на плакатах
кінцівку, прочитайте її і запишіть. (Отож, дорогу, вибираючи круту, іди і сій –
сій доброту).
VІІІ. Увесь твір діти зачитують
вслух.
ДОБРО ТВОРИТЬСЯ ПРОСТО
Добро, що сонце.
Народжується воно із любові і поваги. Всіх осяває своїми промінчиками.
Кожний промінчик дарує тепло, увагу, турботу. Він може побороти зло, розбудити
почуття, зігріти холодні серця. Це велике щастя, коли не гасне у серці людини
сонце добра.
Отож, дорогу, вибираючи круту, іди і сій – сій доброту.
– До чого
закликає поет вас останніми рядками? (Щоб були добрими і сіяли доброту між
людьми).
– Що
означає “Бути добрим”? (Добра людина уміє співчувати і добрим, і злим людям, і
звірям, навіть зламаному деревцю і камінчику).
– Я знала
хлопчика (тепер він уже дорослий), який збирав на дорозі камінчики і відносив
їх у ліс: там їх уже ніхто не потовче.
– Якщо
людині байдуже, що в серці його товариша, матері, батька, будь-кого, з ким вона
зустрілася, якщо людина не вміє бачити в очах іншої людини, що в неї на серці,
вона ніколи не стане доброю, а разом з тим справжньою людиною).
“Добре
бачить тільки серце”.
ІХ. Інтерактивна модель
“Акваріум”.
Кожна група отримує запитання, яке необхідно обговорити вголос, висловити
свої міркування, дійти спільної думки та зробити висновок.
І група.
На ваш погляд, яких людей більше добрих чи злих? (Мабуть, добрих, бо ще з
часів царя Соломона існує оптимістична гіпотеза – припущення, що добрих людей
все-таки більше. Їх треба шукати. А як? А де?)
ІІ група.
Ви зустрічали добрих людей? Назвіть їх.
ІІІ група.
Чи вмієте ви бути добрими?
ІV група.
А ви б хотіли бути чарівниками? Чому? (Щоб творити добро, бо добро завжди
перемагає зло).
Х. Ситуації.
–
Закрийте очі, нахиліть голівки і в своїй
пам’яті зробіть щось хороше своєму товаришу чи подрузі, чи своїм рідним.
–
Що доброго ви хотіли б зробити для
людей? (Відповіді дітей)
–
Якими вчинками твориться добро? (Діти наводять приклади із прочитаних
книг, із життя)
–
А яка вартість, ціна добра?
–
Якою мірою можна оцінити його? (Його не можна виміряти)
ХІ. Робота з прислів’ями і висловами.
1. Відшукайте
прислів’я про добро, яке найбільше сподобалось? (Діти зачитують)
2. А
вислів, який найбільше вразив? (Діти
зачитують)
– Отже,
все добре на землі – від сонця,
А прекрасне – від людини.
ХІІ. Читання вірша учнем.
Добрим бути так непросто,
Добро не залежить від зросту.
Добро виростає із серця,
Його не збереш у відерце.
Так потрібно добрим, добрим бути
Одне одного в біді, щоб не забути.
І земля закрутиться скоріше,
Коли будемо з тобою ми добріші.
Бо добро з роками не старіє,
Бо добро від холоду зігріє.
А якщо воно, як сонце світить,
То радіють і дорослі й діти.
–
А тепер повернемось до свого плану і
перевіримо, чи все виконали.
ХІІІ. Рефлексія. Самоконтроль і
самооцінка.
1.
Діяльнісний підсумок уроку.
–
Що ми з вами встигли зробити?
2.
Розвивальний підсумок уроку.
– Чого
навчилися, у чому стали дорослішими, розумнішими?
3.
Змістовний підсумок уроку.
–
Які з визначених проблем змогли
вирішити?
–
На які запитання змогли дати відповідь?
4.
Емоційний підсумок.
–
Кому з учнів ви хотіли б подякувати за
співпрацю, за конкретні результати (вчинки), за хороші твори.
5. Закінчіть речення: Сьогодні на уроці для мене було важливим…
ХІV. Мозкова атака (штурм)
–
Як іншими словами можна було назвати
тему сьогоднішнього уроку? (Діти
знаходять свої рішення, ідеї)
Комментарии
Отправить комментарий