ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У НАВЧАННІ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

 

Таврійський навчально-реабілітаційний центр 

Херсонської обласної ради 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇУ НАВЧАННІ ОСІБ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пішеходько Т.А. 

Таврійськ, 2020 

 

 

Дослідження спрямоване на пошуки нових підходів у навчанні інвалідівзабезпечення їхньої підтримки та соціалізації в суспільстві, а також пошуки ефективних форм і методів педагогічного впливу на них із метою удосконалення навчально-виховного процесузабезпечення доступності освітніх програм. 

У статті наголошено на тому, що інвалідність є соціальним явищемунікальним для кожної країни, будь-якого суспільстваПрагнення більшості країн і Українизокрема, до забезпечення рівних можливостей для людей з обмеженими можливостямипідтверджуєщо кожна людина та її потреби важливі для цивілізованого суспільства. 

Люди з обмеженими можливостями постають перед вирішеннямпитаньпов'язаних з розширення прав і можливостей людського розвитку, і цей аспект охоплює багато соціальних проблем. Проблема пошуку інноваційних підходів до навчання студентів з обмеженими можливостями та вирішити питання їхньої соціалізаціїінклюзії до освітнього простору, впровадження та використання інноваційних технологій в освітньому процесістворення умов для доступу до вищої освіти. 

Важливим аспектом соціалізації людей з обмеженими можливостями є отримання відповідної освітиЕфективна адаптація та інтеграція осіб з вадами фізичного розвитку в суспільстві неможливо без відповідальності держави. 

Вибір європейського вектору розвитку передбачає вивчення найкращих прикладів методів і методик, заснованих на освітніх потреб людей з обмеженими можливостямиПросування освітніх систем і розвиток нових підходів до педагогіки вимагає від вчителя знайти ефективні та інноваційні технології для досягнення освітніх цілей, і це гарантує рівні можливості доступу до вищої освіти для всіх молодих людей. 

Ключові слова:інвалідинавчанняпроблемиінноваціїдоступність. 

 

Постановка проблеми та її актуальність.Проблема інвалідності є проблемою не тільки тих сімей, де є дитина-інвалідІнвалідність є суспільним явищемхарактерним для кожної держави, будь-якого суспільстваДеякі народи вважали людей з обмеженими можливостями «дітьми божими», яких торкнулася божа рука. У світі майже кожна десята людина має ті чи інші обмеження, з них майже 470млн. людей працездатного вікуЦе підкреслює важливістьмасштабність проблеми інвалідності та пошуку вирішення багатьох проблем реабілітації та соціалізаціїПрагнення більшості країн світу і Українизокрема до забезпечення рівних можливостей для інвалідівпідтверджуєщо кожна людина та її потреби важливі для цивілізованого суспільства. 

Статистика свідчитьщо кількість інвалідів в Україні за останні 5 років зросла на 5,5% і на початок 2010 р. складала 2,7 млн. осібабо майже 6% загальної чисельності населення. Громадяни з інвалідністю потребують вирішення багатьох питаньщо пов’язані із розширенням можливостей людського розвиткувирішенням безлічі соціальних проблем. 

У статті розглядається проблема пошуку інноваційних підходів до навчання студентів з обмеженими можливостями та вирішення питання їхньої соціалізаціїінклюзії в освітньому просторівпровадженнявикористання інноваційних технологій в навчально-виховному процесістворення доступних умов щодо одержання вищої освіти такими студентами. Громадяни з інвалідністю потребують вирішення багатьох питаньщо пов’язані із розширенням можливостей людського розвиткувирішенням безлічі соціальних проблем. У зв’язку з тимщо в Україні кількість працюючого населення значно скорочуєтьсято й інваліди частково можуть допомогти вирішити цю проблему. Але для цього їм потрібно мати фундаментальні знання і розуміння своєї значущості для суспільстваНауково-педагогічний колектив Кіровоградського інституту розвитку людинипостійно працюючи над вдосконаленням навчально-виховного процесумає практику навчання студентів з фізичними обмеженнями. 

Метою дослідження є визначення впливу інноваційних технологій на підвищення ефективності навчально-виховного процесу, а також на забезпечення доступності в оволодінні знаннями осіб з обмеженими можливостямиОб’єктом дослідження є нові форми і методи викладу навчального матеріалущо дозволяють зробити процес засвоєння знань цікавимповноціннимдоступним. 

Останнім часом науковці більшою мірою замислюються над тим, як зробити життя інвалідів повноцінним. Роботи І. Терюхановой «Інтеграція інвалідів в суспільство через освіту», А.П. Гірман «Інноваційні технології навчання студентів з інвалідністю» допомагають глибше дослідити проблему та знайти шляхи вирішення. О.М. Ревякіна, В.О. Афоніна у своїх роботах розглядають питання психолого-педагогічного супроводу професійної підготовки інвалідів. О. Мостіпан та І. Терюханова у роботах «Державна політика щодо інвалідівперспективи та пріоритети.», «Інтеграція інвалідів в суспільство через освіту» аналізують розвиток можливостей інтеграції людей з фізичними вадами до суспільства. 

До базових міжнародних документівщо регулюють права інвалідівякі були покладені в основу прийнятих законодавчо-нормативних актів щодо інвалідів у країнахсвіту, у тому числі і в Україні, належать такі: 

– Всесвітня декларація прав людиниприйнята Організацією Об’єднаних Націй у 1948 році, в якій проголошено рівність прав усіх людей без винятку», включно інвалідівхоча до Декларації не було безпосередньо включено розділи відносно інвалідів; 

– Конвенція ООН про права інвалідів; 

– два Міжнародні пакти – пакт про економічнісоціальні та культурні права і пакт про громадянські та політичні права, прийняті у грудні 1966 року Генеральною Асамблеєю ООН. 

Разом із Всесвітньою декларацією прав людини вони утворюють міжнародний документ під назвою Міжнародний білль про права людини; Генеральною Асамблеєю ООН у 1971 році; закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів». 

Ми живемо в час, коли рівень розвитку суспільства визначається не тільки за рівнем академічних знань, а й за пошуком новітніх технологічних форм роботи з людьми з обмеженими можливостями, за створенням відповідних умов для названої групи громадян. Інваліди – це не просто категорія людей. Це окреме життяОкремі людські надії на те, що все буде добре. Переймаючись буденними проблемами, ми повинні замислитися над непростою долею людей із вадами здоров'я і не забувати про те, що поряд з нами живуть люди, які потребують допомоги і увагинашого теплого слова та душевної підтримки. 

Важливим чинником соціалізації людей з обмеженими можливостями є одержання ними належної освітиАдже ефективна адаптація та інтеграція дітей з порушеннями фізичного розвитку у суспільство неможливі без освіченості та відповідального ставлення державиНезважаючи на кризові явища в Україні, на військові події на Сході країнинеобхідно і надалі робити реальні та значущі кроки щодо підвищення рівня соціального захисту інвалідівстворення умов для одержання ними повноцінних знань та працевлаштуванняПриєднання до Болонського процесу у вишах дозволило організувати навчальний процес за кредитно-модульною системою, застосувати інклюзію в навчаннівелика увага сьогодні приділяється доступності освітніх послуг. 

Вибір європейського вектору розвитку країни передбачає сьогодні розбудову навчального процесу за кращими зразками педагогічних методів та технологій з урахуванням освітніх потреб людей із інвалідністюсприяння розвитку освітніх систем і разом з тим розвиток складової щодо нових підходів у педагогіці. А це, у свою чергувимагає від викладачів пошуку ефективних та новітніх технологій для досягнення поставленої освітньої мети з гарантією рівності та доступності можливостей для всіх молодих людей з обмеженими можливостями на доступ до вищої освітиТенденція до забезпечення інвалідів гарантіями політичнихекономічнихкультурних і громадянських прав є ознакою визнання повноцінності громадян обмеженими можливостямиНадання права інвалідам жити в соціумі,а не в ізоляціїзабезпечення їх рівними можливостями в одержанні освітніх послугінтеграція інвалідів в суспільствозабезпечення доступності закладів для інвалідів на всій території країничи в містічи в селі – усе це виключно важливі питання для розбудови громадянського суспільства. 

У 1992 році Генеральна Асамблея ООН оголосила 3 грудня Міжнародним днем інвалідівПроведення цього дня в Україні встановлено Указом Президента України в 1993 році. Мета, заради якої цей день був проголошений, – це дотримання прав людини і участь інвалідів в житті суспільстващо в свою чергу зобов’язує вищу школу знаходити нові форми роботи для студентів із фізичними обмеженнями. 

Відомі приклади того, як депутати в інвалідних візках допомагають іншим громадянам подолати проблеми зі здоров’ям, з навчанням та працевлаштуванням, а також того, як інваліди за відсутності рук малюють картини пальцями нігдоглядають за дітьми. У здорових людей це викликає не тільки подива й захоплення мужністюстремлінням оволодіти тими чи іншими навикамиздатними відчути себе повноцінною людиноюІнвалідність – це не вирок. Практика свідчитьщо інваліди можуть бути і стають повноцінними і високоефективними членами суспільствавідмінними фахівцями і навіть політикамиекономістами, спортсменами з високими досягненнямисоціально активнимиготовими прийти на допомогу іншимжиттєстверднимиготовими до самопожертви людьми, які надихають багатьох, в тому числі й абсолютно здорових членів нашого суспільстваСьогодні особливої поваги заслуговують ті інвалідиякі не впали у відчай, не замкнулися в чотирьох стінах, а в силу своїх можливостей працюютьберуть активну участь в громадському життізаймаються спортом, розвивають свої творчі нахили. 

У державі розроблено заходи на підтримку та вшанування інвалідівякі спрямовано на інтеграцію інвалідів у суспільство, на привернення уваги до людей з особливими потребами. Це робота направлена на їхнє зближення із суспільством, на розуміння проблем, з якими інвалідам доводиться стикатися щодня, на забезпечення доступних комфортних умов для життя та адаптації в соціуміНадання освітянських послуг передбачає в першу чергу доступність інформації для людей з обмеженими можливостямиформування умінь навиків самостійного оволодіння знаннямивикористання комп’ютерних технологійІнтернет-підтримкуЦей напрямок не має меж вдосконалення, і його не слід відкладатиВід цього залежить наша цивілізованістьуважне доброзичливе ставлення до людей з обмеженими можливостямиТрадиційно день інвалідів підкреслює необхідність досягнення забезпечення рівних прав інвалідів і їхньої участі в житті суспільствазакликає суспільство не забувати про людей з особливими потребами та дбати про їхнє комфортне співіснуванняМіжнародний день інвалідів – день підведення підсумків зробленого для цієї категорії громадянаналізу фактичного становища людей з особливими потребами в суспільстві і визначення планів щодо поліпшення їхнього життєвого рівняВід того, як суспільство ставиться до тих, кому з тих чи інших причин важко або неможливо самостійно подбати про себе, залежить рівень цивілізованості цього суспільстваНеобхідність щоденної підтримки людей з особливими потребами – це вимога сьогоденнявимога ХХІ ст.. 

 


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок: «Сніжинка і Сонечко» (складання казки за поданим початком)

Урок «Я досліджую світ». Тема «Моя Батьківщина - Україна» (урок-квест)

Що закодовано в українській вишиванці?