Реферат на темуМетодика Марії Монтессорі 

 

План 

1. Провідні положення теорії М.Монтессорі. 

2. Дидактичний матеріал М.Монтессорі. 

3. Практика дитячих будинків М.Монтессорі. 

4. Підготовка вчителя до роботи у будинках М.Монтессорі. 

5. Застосування Марією Монтессорі методу “педагогічного лікування”. 

6. Будинки дитини М.Монтессорі. 

7. Методиякі застосовуються у будинках дитини: 

8. Виховання відчуттів. 

9. Оцінка педагогічної системи Марії Монтессорі. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Марія Монтессорі(1870 – 1952 г.г.)– видатний італійський педагог, яка створила нову педагогіку, яка в свою чергунабула поширення в багатьох країнах світу, у тому числі і в Україні. Мету цієї педагогіки можна сформулювати таким чином:збудити в душі дитини людину, що дрімає в ній.45років свого життя і діяльності присвятила Монтессорі організації будинків дитини, пропаганді наукової постановки справи суспільного виховання. 

Три провідні положення характеризують суть педагогічної теорії М.Монтессорі: 

1. Виховання повинне бути вільне. 

2. Виховання повинне бути індивідуальне. 

3. Виховання повинне спиратися на дані спостереження за дитиною. 

Забезпечення цих чинників – найголовніша задача виховання в будинках дитини. 

Спираючись на дані фізіологіїантропометричні характеристики дітей від 3 до 7 роківвікякий М.Монтессорі визначає як «творчий», оскільки саме в цьому віці складаються і зміцнюються всі головні сили і функції організму, педагог ставить задачу знайти засобищоб полегшити дитині її складну внутрішню роботу психічного пристосування, духовного зростання. 

Свій метод М.Монтессорі характеризує як «науковий… по своїй суті і по своїй метіце подальший ступінь прогресувихід з області фізіологіїспроба застосувати те, що зроблене гігієною у області фізичного розвитку, до розвитку психічного». 

Техніка методу Марії Монтессорі витікає з природного фізіологічного і психічного розвитку дитини і направлена на вихованням'язіввиховання відчуттів і розвиток мови. У книзі «Метод наукової педагогіки, яка була застосована до дитячого виховання в Будинках дитини» Монтессорі підкреслюєщо педагогічний метод спостереження заснований на волі дитини, яка може бути обмежена лише інтересами колективуЗвідси робиться висновок про те, що в дитині слід пригнічувати те, що може образити або нашкодити іншомущо носить характер грубих і неввічливих вчинків. Вся решта проявів, в якій би формі вони не виражалисяповинні дозволятися і завжди поважатися. 

Педагог в Будинках дитини Марії Монтессорі – спостерігач і експериментаторВін фіксує всі зміниякі відбуваються у фізіологічному і психічному розвитку дітейповолі направляє йогопомічаючи паростки нового в житті дітей, в потрібних випадках приходить на допомогу. 

Широке розповсюдження і застосування знаходить дидактичний матеріал М.Монтессорівін стає учбовим матеріалом не тільки в роботі з дітьми, але й в підготовці вихователів на численних курсах, так званих «монтессорієвок». 

Практика будинків дитини М.Монтессорі розповсюджується не тільки в Європі, але і в США, КанадіІндіїЯпоніїнабуває міжнародного значення. 

У Україні до 1917 року система М.Монтессорі також одержала визнанняЇї досвід освітлювався в педагогічних журналах (Київського товариства народних дитячих садів), видавалися її книги, з практикою будинків дитини знайомилися видатні діячі дошкільного виховання того часу (Н.Д.ЛубенецС.Ф.Русова і ін.). 

Н.Д.Лубенец пропагувала метод Монтессорі в Україні через журнал «Дошкільне виховання», де вона виступила з аналізом положень її методу. С.Ф.Русова – в лекціях перед студентами Фребелівського жіночого педагогічного інститутуякий функціонував в Києві аж до революції і потім ввійшов складовою частиною в Інститут Соціального виховання (нині Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова). У своїй книзі «Дошкільне віховання», виданій в 1918 роціС.Ф.Русова аналізує метод дошкільного виховання Монтессорі в розділі «Сучасні дитячі садіння”. 

У роки становлення радянської школисуспільного дошкільного виховання в Росії і Україні застосовувалася система Монтессорізокремапоширена вироблена нею теорія вільного вихованнязберіглася практика підготовки педагогів по її методу. З початку 30-их років ідеї Монтессорі були піддані забуттюпіддавалися критиці, як «буржуазніреакційні», несумісні з новою системою вихованняНалежна оцінка і повернення знов до системи Монтессорі відбувається в 60-ті роки завдяки праці А.П.Усової «Сенсорне виховання дошкільників» (Москва, 1963г.), в якому система Монтессорі аналізується з позиції сучасної дошкільної педагогіки в аспекті сенсорного виховання. 

Хотілося б детальніше зупинитися на тих основних поняттяхякі використовувала Марія Монтессорі. 

«Наукова педагогіка, - писала Монтессорі, - це щось невизначене. Про що лише говорять, але чого ще немає насправдіМожна сказатищо до самого останнього часу це була лише інтуїціялише натяк на науку, яка необхідно повинна визначитисяСеред експериментальних і позитивних наук, наукова педагогіка повинна зайняти своє певне місце». 

Читаючи праці М.Монтессорі можна зробити висновок про те, то підготувати вчителя у дусі експериментальних наук – задача не з легких. Коли вчитель знайомиться навіть найдетальнішим чином з антропометрією і психометрієюстворюється тільки штучний механізм, не більшеТобтоякщо підготувати вчителя до експерименту таким шляхом, то все залишиться тільки в межах теорії. А у вчителі потрібно виховати швидшедух , ніж механічну майстерність ученого, тобто напрям підготовки повинен йти швидше у бік духу, аніж у бік механізму. 

Але недостатньо підготувати вчителяпотрібно ще підготувати і школу. Для того, щоб створити наукову педагогікунеобхіднощоб школа давала простір вільним і природним проявам особи дитини, - в цьому і полягає істотна сторона реформи. 

Ніхто не стане стверджуватищо цей принцип вже зміцнився в педагогіці і в школіДеякі педагоги висувають ідеї і невизначені вимоги свободи дитини, але істинне поняття свободи насправді ще не відоме вчителям. Свободу вони часто уявляють собі так, як її розуміють маси в своїх повстаннях проти тирана і рабства або в іншому, але все-таки обмеженому значеннісоціальна свобода завжди означає часткове звільненнязвільнення країни або думки. Поняття ж свободи, яка покликана надихати педагогікууніверсальновключає багато компонентів. 

Отжепідготовка викладача повинна йти рука об руку з перетворенням самої школипідготувавши вчителів до спостереження і познайомивши їх з експериментальним методом, потрібнощоб вони в школі могли спостерігати і проводити досліди. Тому основним в науковій педагогіці повинна бути свобода учня, яка давала б можливість безпосереднім проявам його особи. Марія Монтессорі сказала: «Якщо нова педагогіка повинна з'явиться в результаті вивчення особи дитини, то це вивчення вироблятиметься тільки таки способом, при якому воно полягатиме в спостереженні над вільною дитиною». 

Взагалідуже важливо встановити метод, техніку і від їх застосування чекати результату, який повинен цілком витікати з досліду. Одна з особливостей дослідницької науки в тому, щоб приступити до досліду без упереджених думок щодо випадкових результатів експериментуНаприкладякщо ми проводимо дослідження розвитку голови у школярів у зв'язку з різними ступенями їх розумового розвитку, то однією з перших умов цього досліду було б незнання до початку експерементаякі з досліджуваних учнів найбільш розвинені і які найвідсталішіЦе необхідно тому, що упереджена думка, ніби найрозвиненіші повинні володіти розвиненішим черепом, неминуче вплинула б на результати дослідження. «Хто ставить експерименти, - писала Монтессорі, - той повинен протягом них бути вільний від всяких упереджень і частково навіть від забобонів науки. Якщо ми хочемо побудувати експериментальну педагогікунеобхідно відректися від колишніх вірувань і у пошуках істини дотримуватися лише методу». 

Будучи асистенткою університетської психіатричної клініки в РиміМ.Монтессорі часто відвідувала психіатричні лікарні для дослідження хворих і підбору їх для клінічних демонстрацій перед студентами. Зацікавившися недорозвиненими дітьмиМонтессорі познайомилася із спеціальним методом вихованнявинайденим Едуардом Сегеном. Вона проникала ідеєю (поширеною в той час в медичному середовищізастосування «педагогічного лікування» (фактичноце було поєднання методів педагогіки і медицини) до різних форм хвороб таких як глухота, паралічідіотизмрахіт і т.д. 

На початку своєї роботи над недорозвиненими дітьми, з 1898 по 1900 рікМ.Монтессорі почала застосовувати методи своєї теорії. Вона писала: «Я відчулащо методиякі я до них застосовувала, не містять в собі нічого специфічного. Я переконанащо в них полягають тільки раціональніші принципиніж що були в ходу ранішеЦе відчуття зробилося моєю керівною ідеєюПісля того, як я залишила школу для дефективних дітей, мало-помалу я дійшла переконаннящо ці методиякби вони були застосовані до нормальних дітей, дали б дивовижні результати для розвитку їх індивідуальності». 

Пізніше М.Монтессорі приступила до глибокого вивчення так званої виправної педагогікипотім записалася слухачкою в університет на філософське відділення для того, щоб познайомитися з «нормальною» педагогікою і принципами на яких вона побудована. Все це дало можливість їй зрозумітичому відчували розчарування, і так часто відмовлялися від роботи вихователі недоумкуватих дітейпануючий забобонніби вихователь повинен стати на рівень свого вихованцяприродноведе до того, що вчитель недоумкуватих дітей впадає в стан повного смутку і апатіїВін пам'ятаєщо виховує дитину нижчого інтелекту, і тому не може досягти успіху; те ж буває з вихователями маленьких дітей, коли вони вважаютьщо виховують немовлят, і прагнуть опуститися до їх рівняпропонуючи їм іграшку, а нерідко і дурні розмовиНатомість потрібно уміти «збудити в душі дитини людинищо дрімає в ній». У тому ж дусі висловлювався із цього приводу і СегенЧитаючи описи його терплячих спробМ.Монтессорі зрозумілащо на першому місці його дидактичного матеріалу (як він його застосовувавзнаходитьсядуховнийелемент. В заключенні своєї книги Сеген писав, що все досягнуте у вихованні може пропасти, якщо не буде для цього підготовлений вчитель. На його думку, необхідно перш за все, щоб вчитель був красивийволодів приємним голосом і щоб він найуважнішим чином піклувався про свою зовнішність і робив все можливещоб викликати до себе симпатію у дітейОкремі жести, відтінки голосу вчителя, на думку Сегенаповинні бути розраховані з такою ж турботою, з якою це роблять великі драматичні артисти, тому що він повинен підкорити крихкі душі і виховати в них любов до краси і життєрадісність. 

На підставі всього прочитаного М.Монтессорі створила власний метод навчання читанню і каліграфіїЇй вдалося навчити за допомогою нього декількох недорозвинутих дітей з притулків для божевільних читати і каліграфічно правильно писати настільки добре, що їх потім відправили на іспит в народну школу разом з «нормальними» дітьмипричому вони цілком успішно витримали йогоМ.Монтессорі після цього сказала: «…в той час, як всі захоплювалися успіхами недоумкуватих, я дошукувалася причин, що затримали здорових і щасливих дітей школи на такому низькому рівніщо на випробуванні з ними могли змагатися нещасні вихованці». 

Виправдавши на досвіді свою віру в метод СегенаМонтессорі відсторонилася від активної роботи над відсталими дітьмиЇй хотілося випробувати методи для відсталих дітей над «нормальними» дітьми першого елементарного класу. Інженер Едуард Таламо, головний директор римського «Суспільства дешевих квартир», запропонував М.Монтессорі зайнятися організацієюдитячих будинкових шкіл(дитячих садів). Його задум полягав в тому, щоб зібрати всіх маленьких дітей ( у віці від 3 до 7 роківмешканців одного великого будинку, і передати їх веденню однієї вчительки, яка б жила в цьому ж будинкуНезабаром при цих будинках, за задумом Таламо, повинно було бути засновано близько 16 шкілЦей новий вид школи назвали «Будинком дитини». Під такою назвою 6 січня 1907 року в Римі на Via del Masi, 58 і була відкрита перша школа Марії Монтессорі, яка знаходилася під особистою відповідальністю і керівництвом М.Монтессорі. 

квітня того ж 1907 року в кварталі S-Lorenzo був відкритий дитячий будинок. 4 листопаду в Римі був відкритий ще один будинок дитини, але вже не в робочому кварталі, а в новому будинку буржуазного типу. 

Хотілося б привести, як приклад, Регламент «Будинку дитини»: 

« Римське суспільство дешевих квартир затверджує в своєму будинку «Будинок дитини»: у ньому можуть збиратися всі діти дошкільного віку сімей мешканців. 

Головне призначення будинку дитини – в наданні піклування дітямякого батькіи не можуть їм датибо повинні іти на роботу. 

У будинку дитини звертається увага на вихованнягігієну, на фізичний і етичний розвиток дітей шляхом вправякі необхідні у їх віці. 

При будинку дитини повинні знаходитисякерівниклікар і наглядачЗаняття у будинку дитини розподіляє керівник. 

У будинок дитини приймаються всі діти мешканців у віці від 3 до 7 років. 

Батьки, які хочуть користуватися будинком дитини, не платять нічого, але вони зобов'язуються виконувати наступні вимоги: 

- Посилати в певну годину своїх дітей в будинок дитини чисто вимитими і в охайному одязі з фартухом; 

-Виявляти повагу і шанування до вчительки і всіх осіб, що перебувають при будинку дитини; допомагати вчительці уі виховані дітей. Не менше разу на тиждень матері можуть розмовляти з вчителькою, повідомляючи їй відомості про домашнє життя дитини, і одержувати від неї потрібні поради і вказівки. 

З будинку дитини виключатимуться: 

- дітищо з'явилися брудними і невмитими; 

- тіякі являться невиправними; 

- діти, батьки яких не виявляють належної поваги особам, що перебувають при будинку дитиниабо які своєю поганою поведінкою підривають виховну роботу установи.» 

Будинки дитини вирішили багато суспільних і педагогічних проблем, що здавалися раніше утопічними; вони внесли свою частку в справу перетворення сучасного будинку: вони близько торкнулися важливої сторони соціального питання, яка стосується інтимного і сімейного життя народу. 

У будинках дитини М.Монтессорі застосовувала до «нормальних» дітей методи виховання недорозвинених. Вона писала: «Якщо можлива паралель між недорозвиненою і нормальною дитиною, то саме в періоді раннього дитинства, коли дитинапозбавлена передумов розвитку, і дитина, яка ще не розвинуласяможуть бути до деякої міри зіставлені між собою». 

Дійснозовсім маленька дитина ще не має упевненої координації мускульних рухівзвідки – невпевнені рухи нігневміння виконувати найпростіші рухи повсякденного життя (застібати платтянадягати колготки і т.д.). Органи чуття ще недосить розвиненімова примітивна і містить дефекти характерні для цього вікуТрудність зосередження увагизагальна нестійкість і т.п. – все це рисищо ріднять нормальну дитину з дитиною недорозвиненоюОтже, - робила висновки М.Монтессорі, - прийомищо зробили можливим розвиток духовної особи недорозвиненої дитиниможуть сприяти розвитку дитини взагаліБагато дефектів у дітейнаприклад, дефект мовивиникають тільки через те, що дитину надають самій собі в періодякий є найважливішим для її розвитку - від 3 до 6 років, коли складається і зміцнюється весь організм. 

Марія Монтессоріслідуючи своїм методам, рекомендувала лікарюякий знаходився при будинку дитиниробити кожній дитині раз на рік вимірювання голови двох головних діаметрів головиобєма грудей; ваги і зроста. 

Також вона радила керівнику школи збирати відомості з бесід з матерями про батьків і їх звички, про розміри заробітку і витрат і т.п. На підставі всього цього складати історію кожної сім'ї. 

Але повернімося до методівякі застосовувала М.Монтессорі в будинках дитини. Метод спостереження М.Монтессорі включає методичні спостереження морфологічного розвитку дітей. Основа цього методу – свобода учнів в їх мимовільнихбезпосередніх прояви. Маючи це на увазіМ.Монтессорі звернула увагу на навколишнє середовище, на обстановку і меблювання класу. 

Головним нововведенням в меблюванні школи М.Монтессорі стало скасування парт. Замість них були замовлені широкі столи на восьмигранних ніжках, по їх довгій стороні поміщалося по двоє-троє учнів. Були також замовлені дерев'янілегкі витончені стільцідерев'яні крісла з широкими ручками. Ще одне з приладдя школи – умивальникинастільки низькіщо ними могли користуватися навіть трирічні малюкиЧорні дошки були підвішені так низькощоб їх було видно навіть найменшим дітям; при кожній дошці - скринька з крейдою і ганчірочкою. Столики, стільці і крісла в школі М.Монтессорі були дуже легкі і легко пересувалисяцим самим, надаючи дитині право вибирати найзручніше для нього положенняДитина могла розташовуватися, як їй зручно і як їй хочеться – що саме по собі є зовнішньою ознакою свободи і хорошим виховним засобом. Дисципліна в свободі– ось інший важливий принцип будинків дитини М.МонтессоріПоняття «дисципліна» в цьому випадку відрізняється від звичайно прийнятого. Раз дисципліна заснована на волі, значить, вона повинна бути активною. У будинку дитини М.Монтессорі учня називали дисциплінованим, коли він умів володіти собою і вільно розпоряджатися собою, слідуючи тому або іншому життєвому принципу. Там дитина вчилася рухатися, а не сидіти нерухомо, таким чином, вона готувалася не до школи, а до самого життяТобто з дитини вироблялася людина самостійна і такащо легко справляється з повсякденним життям. 

М.Монтессорі писала: «Ми повинні пригнічувати в дитині все, що може образити або нашкодити іншій людині або що носить характер грубого і неввічливого вчинку. Все інше – не тільки дозволяється, але й повинно завжди поважатися». 

Перші прояви особи необхідно оберігати і шанувати свято і благоговійно. А для цього необхідно не затримувати мимовільних рухів дитини і не нав'язувати їй чужої волі. При цьому, не маються на увазі даремні або шкідливі вчинкиякі необхідно пригнічувати і знищувати. 

Мета будинків дитини – дисциплінувати для діяльності, для праці і добра, а не для нерухомостіпасивності і слухняностіМ.Монтессорі говорила: «Не можна бути вільним, не будучи самостійним». Тому перші активні прояви індивідуальної свободи з дитячих років повинні направлятися таким чином, щоб у дитини поступово вироблялася самостійність. 

У віці 3-х років дитина могла б багато в чому проявляти свою самостійність і свободу. Всяка педагогічна мірапридатна для виховання маленьких дітей, повинна полегшувати дітям шлях до самостійностіПотрібно учити ходити дітей без сторонньої допомогибігати підійматися і опускатися по сходах, підбирати упущені речісамостійно одягатисямитисявимовляти виразно слова і точно висловлювати свої бажанняПотрібно розвивати в дітях уміннядомагатися своїх цілей і прагнень.Все це необхідно для вироблення самостійності і незалежності в дітях. Але якщо дитина чого-небудь не робить, то вона, очевидно, не знає, як це робитиОбовязок вчителя по відношенню до дитинизгідно теорії М.Монтессоріполягає в тому, щоб допомогти їй оволодіти всіма корисними для цього засобами. 

Що стосується нагород і покарань в будинках дитини, то М.Монтессорі писала наступне: «Людина, дисциплінована свободою, починає усвідомлювати ту істинну і єдину свою нагороду, яку ніхто не може відняти у нього, - зростання його людських сил і внутрішню свободу душі». 

Як покарання застосовувалася ізоляція дитини від решти дітей, але так, щоб вона могла бачити цих дітейІзольованій дитині давалися всі іграшки і предметиякі вона хотілайого оточували турботоюТака ізоляція, за відомостями М.Монтессорімайже завжди заспокійливо діяла на дитину: «Не знаю, що відбувалося в душі цих ізольованих дітей, але метаморфози з ними завжди відбувалися повні і міцні. А згодом вони гордилися тимщо навчилися працюватиповодитися як слід і більше інших проявляти ніжність і прихильність до мене і до вчительки». 

Отжевстановившищо при дотриманні режиму свободи діти можуть проявляти свої природні схильностікерівнику неохідно перейти від спостереження до експерименту. Чим краще, в цьому випадкувчителька підготовлена по експериментальної психологіїтим легше їй буде вести урок. 

Першою і головною властивістю уроку повинна бути стислість. Друга характерна особливість уроків в школі М.Монтессорі – цепростота, в уроці не повинне бути нічогоокрім абсолютної істиниТретя якість уроку – цеоб'єктивність, на уроці особа вчителя повинна відступати на другий план, даючи місце тільки предмету, до якого потрібно привернути увагу дитиниОсновним керівництвом для ведення такого уроку повинен служити метод спостереженнящо включає і свободу дитиниКерівник повинен дотримувати двох умов, по-перше, не можна сильно тиснути на дитинуповторюючи урок, і, по-друге, не можна давати відчути дитиніщо вона помилилася або не зрозуміла, тому що цим порушиться її природний стан, який необхідний вчителю для психологічних спостережень. 

Що стосуєтьсяхарчування дитини , то згідно Монтессоріщоб успішно керувати розвитком дитинибуло б корисно надати школі право піклуватися про дитяче харчування. 

Харчування маленьких дітей повинно бути багате жирами і цукромперші служать запасними речовинамидругий сприяє утворенню тканин, будучи допоміжним засобом при їх навчанніЩо стосується способу приготування їжі, то треба подавати продукти в подрібненому виглядіоскільки дитина не має ще можливості цілком добре прожовувати їжу, а шлунок її ще не в змозі подрібнювати її сам. Після 3,5 років дозволяється давати м'ясоТакож за правило в будинках дитину було встановленощо діти повинні їсти тільки у встановлений час 2 рази на день: близько дванадцяти – поживний обід і легка закуска – в 4 годиниВдома дитина повинна харчуватися 2 рази: 

вранці і ввечеріпричому вечірня їжа або вечеря повинна бути дуже легка, щоб дитину можна було незабаром покласти спати. 

Пристосуванняякі існували в будинках дитини – це круглі сходи (з не прямими, а зігнутими по спіралі сходинками); сходинки і майданчикмотузяна драбинка для стрибків в довжинувгору і вниз і інТакож існували ігри: маятник (розвиває кінцівки, хребет, а також окомір у дитини), нитка визначає правильність ходьби дитини) і ін. 

Підвільною гімнастикоюмалася на увазі гімнастика без спеціальних інструментів. Вона підрозділялася на два типи: обов'язкову гімнастику (маршировка із співом) і вільні ігри (у які діти звичайно між собою грають). 

Підвиховною гімнастикоюмалися на увазі вправиякі складають частину інших шкільних занять: обробка землі, догляд за рослинами і тваринамиІншу частину виховної гімнастики складають координовані рухи для розвитку спритності в пальцях. 

Гімнастика диханняслужила в будинках дитини для регулювання дихальних вправтобто була направлена на постановку правильного дихання у дітей. 

Гімнастика губ, зубів і язикаставила собі за мету навчити правильним рухам губи і язик під час вимовляння деяких основних приголосних звукосполучень; вона сприяла зміцненню і гнучкості мускул, від яких ці рухи знаходяться в залежностіІншими словами, ця гімнастика готувала органи до правильної мови. 

Ручна праця,в будинках дитини М.Монтессорівідрізняється від ручної гімнастики тимщо мета останньої вправляти руку, а першої – виконувати певну роботу, що являється суспільно корисним заняттям. Одна служить для вдосконалення індивідаінша – для збагачення навколишнього життя, але обидві тісно зв'язаніоскільки той, хто удосконалив руку, може виконувати корисну роботу. 

У області експериментальної педагогіки одне з найголовніших місць належитьвихованню відчуттів . Вправи по вихованню відчуттів, для того, щоб досягти своєї мети повинні не стомлювати, а займати дитину; у цьому і є головна трудність у виборі дидактичного матеріалуоскільки відомощо психометричні інструменти сильно виснажують енергіювикликаючи тим самим у дитини нудьгу і стомлюваність. Тому необхідно бути дуже уважним при підборі матеріалу для виховання відчуттів у дитиниМ.Монтессорі пропонувала різні дидактичні матеріалиякі не дратували і не викликали напруги у дітей. 

Мета виховання відчуттів – загострити сприйняття предметів шляхом повторення вправ. 

Але як не бажано в основу понять покласти виховання відчуттів, все ж таки спочатку слід вчити дитину асоціювати мову із сприйняттям. Для цього Марія Монтессорі проходила з дітьмитри періоди: 

1. Асоціація сенсорного сприйняття з назвою.Наприклад, ми показуємо дитині два кольоричервоний і синійПоказуючи червоний колір, говорили тількице червоний, а показуючи синій, - це синійПотім кольорові круги клали на стіл так, щоб дитина весь час їх бачила. 

2. Розпізнавання предмету по назві.Дитині говорять : дай мені синє, дай червоне. 

3. Запам'ятовування назви предмету.Показуючи предмет, питали дитину,якого він кольори, і дитина повинна відповістичервонийсиній. 

М.Монтессорі писала: «Відмінність в реакціях відсталих і нормальних дітей на дидактичний матеріал визначається тимщо один і той же дидактичний матеріал в застосуванні до відсталих дітей робить можливим вихованнянормальним же дітям дає поштовх до самовиховання». 

Особливості техніки виховання Марії Монтессорі полягають в розподілі стимулівпочинати треба з небагатьох, сильно контрастуючих стимулів і переходити до декількох стимулів одночасно в поступовій градації їх до все більш тонких і непомітних. 

По міру розповсюдження методу М.Монтессорі в різних країнах, у тому числі і в Українівиникають різні педагогічні оцінки суті її методики роботи з дітьмивикористання дидактичного матеріалуможливості застосування її методу в практиці організації дитячих садів і шкіл початку ХХ сторіччяБагато педагогів Н.Д.ЛубенецС.Ф.Русова і ін.) вивчали її праці, давали їм оцінкипоказувалищо її методи можливо застосовувати в практиці українських дитячих садів. 

Н.Д.Лубенецпроаналізувала систему Монтессорі в зіставленні з методикою Ф.Фребеля, чий педагогічний досвід і методика виховання маленьких дітей привертають увагу педагогів і в даний час. 

С.Ф.Русовааналізує практику будинків дитини в книзі «Дошкільне виховання”. 

Багато педагогів дають оцінку педагогічного методу Монтессорі, але оцінка ця неоднозначна. НаприкладН.Д.Лубенец приймала систему Монтессорі без критичного відношення, як досконалуприйнятну для всіхС.Ф.Русова разом з високою оцінкою загального методу Монтессорі виказувала і ряд критичних міркуваньпіддаючи сумніву можливість перенесення її системи на грунт дитячих садів для дітей інших національностей. 

Кожний з педагогів вніс свій внесок в розробку методики і практики суспільного дошкільного виховання, тому кожний з них, як ми вважаємомав право на свою позицію. 

Н.Д.Лубенец була ініціатором і керівником створеного на Україні Київського товариства народних дитячих будинків, редактором журналу «Дошкільне виховання”, який видавався з 1913 по 1918 рікОдночасно вона вела викладацьку роботу в Київському Фребелівськом жіночому педагогічному інституті. 

Таким чином, педагогічний досвід цих педагогівїх власний погляд на питання виховання дітей роблять корисною на сучасному етапі їх оцінку системи Монтессорі. 

У наш час, коли формуються нові державні і суспільні структуринаправлені на демократизацію і гуманізацію виховання і освітийде пошук нових шляхів організації педагогічного процесу в дитячому садку і школіоновлення методів роботи з дітьми. 

Цим значною мірою пояснюється збільшений інтерес до педагогічної системи Монтессорі і методів її роботиЗрозумілощо сучасний етап розвитку педагогіки і психологіїзміни в житті суспільства початку ХХІ століття вимагають переосмислення деяких положень методу Монтессоріадаптації їх до нових умов роботи дошкільних установ і шкіл. 

 

 

Використана література: 

1. «Метод научной педагогики Марии Монтессори» під редакцією Борісова З.Н., Семернікова Р.А., Київ «Ділова Україна”, 1993 рік. 

2. “История педагогики” Н.А.КонстантиновЄ.Н.Мединський М.Ф.Шабаєва, Москва “Просвєщеніє”, 1982р. 

3. “Історія педагогіки” Гриценко, Київ, 1974р. 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Урок: «Сніжинка і Сонечко» (складання казки за поданим початком)

Урок «Я досліджую світ». Тема «Моя Батьківщина - Україна» (урок-квест)